De laatste 2 weken in NZ, tongariro en terugreis - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jorn Gijn - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken in NZ, tongariro en terugreis - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jorn Gijn - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken in NZ, tongariro en terugreis

Door: Mine mine mine

Blijf op de hoogte en volg Jorn

18 Mei 2018 | Nieuw Zeeland, Auckland

2/5 weer terug naar het National park village, om de volgende dag de Tongariro crossing te doen! En het fijne van de auto is, lekker overal stoppen waar je wilt, o er is daar een leuk uitzicht, prima dan rijden we even om voor de lunch :) smiddags ook nog naar de ‘craters of the moon’ geweest, het lijkt een beetje op het termische wonderland maar dan zonder het ‘water’ of modder.
De volgende dag was het dan eindelijk tijd! De Tongariro crossing, en wat was het weer perfect! Strak blauwe lucht en een mooie temperatuur, klein beetje wind maar absoluut niet koud! De shuttlebus had ons afgezet om 7.50 bij het begin punt en het was eigenlijk best wel druk.. Het is namelijk erg makkelijk lopen en heel erg mooi dus dat maakt dat het ietsje drukker wordt, je kan geen foto nemen zonder dat er andere mensen op staan.. maar na een paar kilometer lopen kwamen we iemand tegen en die zei, jaa ik ga sowieso mount Ngauruhoe (beter bekend als mt Doom!) op klimmen, maar een klein detail is dat er überhaupt geen pad is, het is letterlijk klimmen over rotsen en soms oppassen voor vallende rotsen van mensen boven je. De Tongariro crossing zelf is 19,4 km lopen en met mt Doom komt er in 2 km 800 m stijgen bij. Maar 1 ding was al zeker de shuttlebus terug zou om 18u vertrekken en daarna zou je moeten liften in het donker.. Na een kort twijfelen gingen we omhoog! En het uitzicht van mt Doom was echt geweldig! Je kon mt Taranaki (vulkaan van de vorige blog) mooi zien liggen en het was zo’n bizar uitzicht met de krater achter je, was wel erg bijzonder!! Ofc ook een ring van steentjes gemaakt en in de krater gegooid.
Na weer een zware afdaling (gelukkig had ik een wandelstok want het waren weer alleenmaar hele kleine steentjes) terug gekomen op de route van de Tongariro crossing. Ik keek op het bord voor de afstand en daar stonden de fijne getallen, nog 13 km en 4u en 20 min tot de parkeerplaats. Dit zag ik om 14u.. Op dit moment had ik er al 10 km opzitten en 6u lopen.. poeh dat zou sws een uitdaging worden, na mt Doom stelde de top van de Tongariro crossing bereiken niet veel meer voor en de emerald lakes en de blue lake waren erg mooi! Maar na 2 u en 45 min lag ik exact op planning van het bordje.. dus dat betekende dat ik 18.20 op de parkeerplaats zou aan komen… samenvatting, ik heb aan mezelf bewezen, na ruim 8u lopen, kan ik nog steeds rennen! Uiteindelijk kwam ik exact om 17.57 aan op de parkeerplaats maar was wel helemaal uitgeteld :P

De volgende dag, na even uitslapen, ben ik naar Hobbiton geweest! En dat is wel een must voor iedere lord of the rings nerd :D het is zo bizar om daar te lopen! Je loopt gewoon echt over de set heen!!
Na een nachtje in Tauranga daar mt Maunganui opgelopen, is maar 200 m hoog. Vervolgens naar de Karangahake gorge (wat een namen weer), en dat was echt super! Een aantal grotten in en ontdekken en zelf een beetje als ontdekker daar in de rondte lopen, de dag eindigde ik op Coromandel.
6/5 even de toerist uithangen, naar 2 plekken geweest waar bijna iedere toerist in nieuw zeeland naar toe gaat; naar de Cathedral cove en hot water beach, en zoals te verwachten was, het is daar echt ontzettend druk! Maar goed het water was echt ontzettend hot, op sommige plekken stapte je in een kuil en dat verbrande je gewoon door de temperatuur, en de Cathedral cove was wel erg apart om zo te zien.

De volgende dag heb ik, als ik het met hier in nederland vergelijk, een bizarre afstand afgelegd. 400 km en daarmee 6u gereden! Daarmee kom ik vanaf Mijdrecht verder dan Parijs! Onderweg nog een uur om gereden voor een strand (Piha beach) wie doet ooit zo iets als je thuis bent?! Naja misschien ik.. (hoop ik..) De dag eindigde in de cel, ja in een cel… oke dat gelooft niemand, er was een oude gevangenis omgebouwd tot een hostel :P

Na een nachtje van het gevangenisleven doorgereden naar de bay of islands en het weer was weer super! Bij de bay of islands ben ik naar de Haruru falls geweest, naar Russel (de voormalige hoofdstad van nieuw zeeland) en naar de top (cape reigna) van het Noordereiland geweest! Onderweg over 90 mile beach met de bus, helaas niet zelf gereden maar het is wel erg vreemd om zo over het strand heen te crossen! En naar beneden van de giant zand dunes, dat is zo ontzettend vreemd :P na een paar keer naar beneden zit overal zand maar het is erg leuk om te doen :D.

11/5 weer naar het zuiden.. smorgens nog naar de Waitangi treaty grounds, daar is het tekenen van de Maori chiefs begonnen en zijn de afspraken gemaakt voor de Britse kolonie. Daarna doorgereden naar het Mataraua forest, daar staat de 4 naar grootste boom (gerekend in gewicht) die boom is ruim 2000 jaar oud!! Het is zo bizar in mensen geschiendis te bedenken wat er de afgelopen 2000 jaar gebeurt is en die boom heeft er gewoon al die tijd gestaan! En die boom is echt gigangitsch en heeft een geheel ecologisch systeem bovenin de top, en daar groeien tot wel 100 verschillende plantensoorten! Die dag sloot ik weer af in de cel.. jups dezelfde :P

Toen was het tijd voor de laatste paar dagen in Nieuw zeeland.. in die laatste dagen ben ik naar Auckland gereden en heb ik helaas mn auto terug moeten brengen.. was toch wel erg leuk gewoon zo een beetje door Nieuw zeeland heen te crossen in je eigen bakkie. In Auckland ben ik naar de haven geweest en de laatste hoogte meters gemaakt door mt Eden op te lopen, het hoogste natuurlijke punt in Auckland op ongv 200 m, het mooie hier is dat er ook nog een krater zichtbaar is! In de stadsgrenzen van Auckland zijn namelijk 48 vulkanen!! Voelt toch een beetje vreemd.

Het begin van het einde van de reis… 14/5 beginnen met terugvliegen.. na een korte stop in Brisbane (Australië) doorgevlogen naar Tapei (Taiwan). Daar had ik een stop van 18u, dat is toch best lang, in die tijd meegegaan met een tour vanuit het vliegtuig, waar ik naar de country side zou gaan, dus ik dacht rijstvelden enzovoorts, nope was gewoon een kleinere stad, met alsnog veel te veel mensen.. Wel een erg mooie tempel bezocht. Hierna ben ik nog Tapei ingegaan en een film gekeken, na een leuk verhaal voor de security (vraag me er maar naar ;) ) terug gevlogen naar Nederland, en ik had echt veel mazzel! De stoelen naast me waren leeg en dat betekende dat ik gewoon kon liggen en een aantal uren in het vliegtuig heb kunnen slapen, daardoor tot nu toe helemaal geen last van een jetlag! En dat is maar goed ook, want dit weekend gelijk een kanopolo toernooi in Essen :D

Weer terug zijn in Nederland is wel een beetje vreemd, het voelt nog een beetje als op vakantie zijn in je eigen thuis.. en aan rechts rijden moet ik ook nog een beetje wennen.. Vooral dat de ruitenwissers en knipperlicht WEER omgedraaid zijn :P was er net een beetje aan gewend!

• 18 Mei 2018 - 19:49

Marjan Wieffer:

Jorn wat een schitterende reis. Bedankt dat we mee mochten genieten.